Zestaw zasad obowiązujących w OFM! Stan: 14.07.2011

Każdy menedżer na początku swojej kariery powinien zapoznać się z regułami gry OFM. Dalsza pomoc oraz niezliczone rady i triki znajdziesz w Forum OFM a także w OFM-WIKI.

OFM jest darmową grą internetową, w której przejmujesz zadania menedżera i trenera Twojej wirtualnej drużyny piłkarskiej. Ty jesteś szefem, podejmujesz wszystkie decyzje, tak aby doprowadzić Twój zespół do sukcesu sportowego i ekonomicznego – witamy zatem w fantastycznym świecie OFM! Wirtualna sława i chwała a także pogoń za tytułami to oprócz dobrej zabawy i zasad Fair Play najważniejsze właściwości tej gry.

W tej grze uczestnik jest prezesem klubu i trenerem, przejmuje więc wszystkie zadania związane ze stanowiskiem kierowniczym, jakie znasz ze świata piłki nożnej. Inwestycje, szkolenia, umowy ze sponsorami, prace przy modernizacji stadionu itp. – Ty sam odpowiadasz za stworzenie i rozwój Twojej drużyny.

Przebieg meczu

Gra w całości funkcjonuje w internecie i absolutnie bezstresowa w obsłudze. Możesz logować się codziennie i poświęcać się swoim czynnościom menedżerskim. Każdym menedżer sam decyduje, czy trwa to 5 minut czy też godzinami szlifuje nowe strategie. Każdej nocy (ok. między godz. 2 a 3) odbywają się obliczenia rozgrywek, a następnego dnia rano rośnie napięcie: czy nowy napastnik zdobył gola? Czy wybrana technika okazała się właściwa? Ilu kibiców przyszło na stadion? Już wkrótce się dowiesz!

Treść

1. Zgłoszenie/udział

Puść wodze fantazji i wybierz nazwę swojej drużyny. Oryginalne nazwy drużyn zawodowych lig piłkarskich są niestety prawnie chronione i dlatego ich używanie jest zabronione w OFM. Nieco śmiesznie wygląda klasa rozgrywek, w której pięć drużyn nosi nazwy „Real Madryt od 1 do 5”. Unikaj obraźliwych lub też niegrzecznych określeń. Akceptując zasady gry i warunki jej użytkowania każdy menedżer przejmuje wyłączną odpowiedzialność za własne dane, hasła i przede wszystkim za swoją drużynę.

Każdy może zarejestrować tylko jedną drużynę! W momencie, gdy nasi działacze scoutingu odkryją, że zarejestrowałeś kilka drużyn, wtedy Twoje konto zostanie zablokowane z powodu naruszenia obowiązujących zasad. Dopuszczalne są natomiast wielokrotne rejestracje na jednym komputerze lub w obrębie jednej sieci, jeśli członkowie Twojej rodziny bądź przyjaciele chcą uczestniczyć w grze korzystając z tego samego komputera bądź sieci. W tych przypadkach należy zarejestrować się w obszarze „Biuro“ pod linkiem „kilku menedżerów pod jednym IP“, tak by uniknąć nieporozumień.

top

2. Początek meczu

Drużyna jest natychmiast aktywizowana po potwierdzeniu, które następuje poprzez kliknięcie na link widoczny w mailu dotyczącym aktywizacji. W momencie, gdy przejmiesz prowadzenie i odpowiedzialność za przyszłość Twojego nowego klubu, będziesz miał możliwość bezpłatnego pozyskania zawodników (maks. 26 graczy) na rynku amatorskim, tak byś z Twoją kadrą mógł ingerować w przebieg rozgrywek. Nowe drużyny rozpoczynają grę automatycznie w najniższych klasach rozgrywek i na spokojnie mogą przygotowywać się do walki o awans.

Od samego początku dysponujesz stadionem mogącym pomieścić kilkuset zagorzałych fanów. Oczywiście dysponujesz także małym kapitałem początkowym. Radzimy Ci, byś najpierw nieco się rozejrzał, zanim wszystkie swoje środki zainwestujesz w zakup nowych graczy bądź też w rozbudowę stadionu. Udany start to połowa sukcesu! Aby poprowadzić swoją drużynę do sukcesu potrzebujesz sporej wytrzymałości i umiejętności, by pozyskać dobrych zawodników i wspierać obiecujące młode talenty. Dzięki Twojemu uporowi i zręczności możesz zbudować drużynę mogącą konkurować z najlepszymi i nauczyć Twoich przeciwników prawdziwego respektu.

top

3. Info - Pomoc - Statystyki

Na Forum możesz zasięgnąć nie tylko rady ze strony Twoich współgraczy, lecz także kierować do nich pytania co do przebiegu samej gry. Prosimy jednak, byś przedtem zapoznał się dokładnie z zasadami gry: im wcześniej je poznasz, tym szybciej osiągniesz pierwszy sukces! Poza tym znajdziesz wyczerpujące informacje w naszym stale aktualizowanym FAQ, czyli zbiorze najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi. Regularną wizytę w Forum można polecić także „starym wyjadaczom“: można się tu nie tylko wymieniać informacjami z innymi współgraczami, lecz być na bieżąco z wszelkimi nowinkami a także zmianami w regułach gry.

Uwaga! Zasady gry obowiązują nie tylko przy rejestracji, lecz podczas całego Twojego okresu uczestnictwa w grze (który jest oczywiście nieokreślony!).

Poza tym statystyki dotyczące Twojego zespołu, Ligi a także ogólnie na temat poszczególnych rozgrywek pomogą Ci w orientacji i ustaleniu własnej strategii gry.

top

4. Widok główny

W menu głównym po zalogowaniu się znajdziesz zestawienie ("Biuro") informacji dotyczących Twojej drużyny. Oprócz aktualnej sytuacji sportowej w Twojej drużynie (aktualne miejsce w tabeli, kolejka, zestawienie goli, ... ) znajdziesz także informacje na temat samej drużyny (wielkość kadry, siła zespołu, liczba zawodników na ławce kar, ... ) lub też na temat danego stadionu. Poza tym na stronie głównej możesz na bieżąco śledzić stan Twoich finansów.

Masz stąd dostęp do szczegółowych informacji, tabel, statystyk i najróżniejszych innych zasobów danych. Interesuje Cię, co się dzieje w innych ligach? Nic prostszego: w stosownej witrynie znajdziesz linki oraz ścieżki dostępu do poszczególnych planów gry albo tabel dotyczących innych drużyn. Czy przed meczem chcesz poznać Twojego przeciwnika nieco bliżej, by przejrzeć jego strategię? Albo chcesz tylko podejrzeć, jak inni gracze zarządzają swoimi drużynami? Nic prostszego: Kliknij na nazwę danego zespołu a znajdziesz ciekawe informacje, łącznie z ostatnimi wynikami, transferami itp. Dzięki opcji „szukaj” możesz także odnaleźć ciekawostki o wybranych drużynach czy też interesujących cię graczy. Bowiem klikając na nazwisko danego gracza możesz zapoznać się z informacjami dotyczącymi jego życiorysu.

Jesteś ciekaw, co dzieje się na rynku transferów? Także i Ty możesz oferować sprzedaż konkretnych zawodników lub też wypatrywać nowych graczy na rynku amatorów a także uczestniczyć w ofertach ukazujących się na rynku transferów.

Doświadczeni menedżerzy piłkarscy od razu wiedzą, gdzie po zalogowaniu się winien paść ich wzrok: na stronie głównej znajdziesz zestawienie aktualnych wyników Twojej drużyny (mecze ligowe, pucharowe, towarzyskie i turniejowe FunCup). Kliknij na relację z gry, a dowiesz się szczegółów z przebiegu meczu.

top

5. Zestawienie w szczegółach

Po zalogowaniu znajdziesz się w swoim "Biurze". Stąd znajdziesz dostęp do wszystkich informacji i poszczególnych akcji gry.


5.1 Biuro

W podmenu biura znajdziesz historię swojej drużyny ułożoną według sezonów, łącznie z najważniejszymi informacjami dotyczącymi Twojego klubu (uplasowanie, średni wiek zawodników, poziom, całościowy bilans oraz stadion). Oczywiście jest tu także historia gry OFM, gdzie możesz zapoznać się z informacjami o zwycięzcach i głównych bohaterach minionych sezonów, włącznie ze statystykami.


5.2 Drużyna

W tym dziale znajdziesz informacje o Twojej drużynie: wiek, potencjał w grze, świeżość danego gracza, stan fizyczny, punkty za doświadczenie i treningi a także gaże i okres trwania kontraktu – wszystkie te dane możesz tu sprawdzić. Jeśli chcesz się dokładniej przyjrzeć danemu zawodnikowi, po prostu kliknij jego nazwisko a otrzymasz zestaw informacji na temat jego piłkarskiej kariery.

W rubryce "Drużyna" możesz dokonać ustawienia drużyny: można tu wybrać konkretne ustawienie, system gry, taktykę i graczy rezerwowych, czy to na rozgrywki ligowe, czy też mecze pucharowe i towarzyskie. Mecze pucharowe i "Mecze towarzyskie". Zdecyduj, z jak dużym zaangażowaniem Twoi zawodnicy mają grać z przeciwnikiem. Jako trener sam jeden decydujesz, czy Twoi chłopcy mają być po grze zupełnie wyczerpani, a nawet czy na skutego stopnia zaangażowania w mecz ktoś może ulec kontuzji albo czy sędzia powstrzyma się od pokazania jednej czy drugiej kartki, bo Twoi podopieczni są ostrożni w pojedynkach. Gwarancji zwycięstwa oczywiście nie ma nigdy!

Podczas "Treningu" możesz dać swej drużynie podstawy do poprawienia się podczas meczu. To Ty decydujesz, jak intensywnie w ciągu tygodnia trenuje Twoja drużyna, według uznania ustawiasz priorytety albo rezerwujesz dla Twojej drużyny turnieje i obozy treningowe (krajowe i międzynarodowe).

"Statystyka zawodników" pozwoli Ci na zapoznanie się ze szczegółowymi informacjami na temat Twoich graczy – nie jesteś zadowolony z Twoich chłopaków? To przejdź do działu "Szkolenie młodzieży", gdzie możesz zainwestować w młode pokolenie, dzięki czemu może nawet w trakcie sezonu pozyskasz dla drużyny przyszłego Maradonę!


5.3 Transfer

Zasadniczo rynek transferów dzieli się na 2 ważne sekcje: Korzystając z sekcji "Rynek amatorów" możesz za darmo pozyskać dla swej drużyny ekspertów, których potencjał pozostanie jednak ograniczony. W przypadku sekcji "Rynek transferowy" możesz pozyskać zawodników dostępnych na rynku międzynarodowym, których do sprzedaży oferują inni uczestnicy gry OFM. Tu możesz zawężyć pole poszukiwań podając wiek zawodnika, pozycję i poziom gry – przy czym Twoja oferta musi okazać się lepsza niż oferta innego gracza. Także i tu licytacja odbywa się zgodnie z zasadą "3,2,1 ... i jest mój": gdy w 7 tygodniu minie czas licytacji (w zależności od danego kraju między godz. 7:00 a 9:00 rano, szczegółowe informacje dostępne w Forum) ten, kto przelicytował pozostałych, dostaje przybitkę.

W dziale menu pod "Oferowane ceny" możesz też stale obserwować interesującego Cię zawodnika i oferty, jakie składają inni uczestnicy gry. W ten sposób możesz zaatakować w najbardziej dogodnym momencie... Jeśli sam zechcesz wystawić Twojego zawodnika na rynku transferowym, w sekcji "Oferty" znajdziesz aktualny stan informacji na temat Twojego przyszłego ex-zawodnika.

Bardziej ciekawscy mogą pod "Wymiana zawodnika" analizować sprzedaże dokonane w trakcie ostatniego dnia rozgrywek.


5.4 Stadion

Możesz nadać nazwę Twojemu stadionowi i ustalić cenę biletów wstępu w poszczególnych sektorach stadionu.

Po rejestracji każdy gracz startuje dysponując stadionem mogącym pomieścić kilkuset kibiców. Możesz na bieżąco śledzić, ilu kibiców przyszło na mecze rozgrywane na Twoim stadionie. Im bardziej interesujący są Twoi przeciwnicy, tym więcej kibiców możesz przyciągnąć na stadion!

W trakcie meczu warto zastanowić się nad powiększeniem stadionu, wtedy kliknij na "Rozbudowa stadionu", bo także w tej kwestii liczy się zasada: im lepszy stadion, tym więcej pomieści się w nim fanów! A więc możesz dokonać wyboru, czy wolisz zadaszone miejsca siedzące, czy też raczej pomieścisz najbardziej rozpalonych kibiców na trybunach pod gołym niebem. Im lepsza będzie Twoja drużyna, tym ważniejsza będzie kwestia zadbanego otoczenia. "Otoczenie stadionu": system oświetlenia stadionu, różne tablice wyników, dobrze zgrana ochrona albo wystarczająca ilość miejsc do parkowania zachęcają fanów do tego, by częściej i liczniej bywać na stadionie i dopingować Twoją jedenastkę.

Ważne: kto w tej kwestii przesadzi, straci na takiej inwestycji. Czy rzeczywiście warto inwestować w droższy system oświetlenia na stadionie mieszczącym zaledwie 400 kibiców, jeśli wciąż jeszcze grasz w okręgówce? Pamiętaj, że każda rozbudowa stadionu niesie ze sobą cotygodniowe dodatkowe koszta.


5.5 Finanse

Żadna zawodowa drużyna nie może się bez tego obejść, szczegółowy bilans znajdziesz pod punktem "Wpływy i wydatki": zestawione są tu wszystkie bieżące odsetki, wpływy za sprzedaż biletów, gaże dla zawodników albo wydatki na transfery. Kto chce zainwestować w swoją drużynę, niech kliknie na "Bank", który może udzielić kredytu.

Niezmiernie istotny dla przetrwania drużyny piłkarskiej jest poza tym "Sponsor". Z każdym sponsorem można zawrzeć inne umowy, co należy jednak poprzedzić gruntownym namysłem: czy wolę wysoką cotygodniową transzę, albo jednak raczej niską, za to z wysoką premią za każdą wygraną? Albo też rezygnuję przez rok ze sporych dochodów w zamian za wysoką premię za zdobycie tytułu? Albo ostatecznie może się jednak zadowolić wysokim wynagrodzeniem za utrzymanie w danej klasie rozgrywek? W wyborze pomogą Ci kalkulatory i stosowne prognozy.


5.6 Liga

Sekcja upstrzona statystykami, liczbami i faktami, które podobnie jak gazetę sportową można przestudiować po danym dniu rozgrywek. Oprócz nieodzownej tabeli z wynikami danego dnia rozgrywek (wraz z relacjami z przebiegu meczu), znajdziesz tu także plan rozgrywek oraz statystyki ligowe: Kto jest na czele listy króla strzelców? Ilu widzów przyszło na poszczególne mecze moich przeciwników? Kim są czołowe gwiazdy, kto wygrał najwięcej pojedynków, kto na jak długo jest zawieszony... Orientację ułatwia także rubryka "Przebieg sezonu", która w sposób graficzny przedstawia poszczególne dni rozgrywek oraz miejsce w tabeli danej drużyny. Zresztą z pomocą podrubryk "Dzień rozgrywki" oraz "Tabela" można umożliwić sobie wgląd w inne ligi.


5.7 Puchar Krajowy (Puchar OFM)

Wraz z rozpoczęciem sezonu rozgrywek w każdym z 32 krajów rozpoczyna się walka o wielki i pożądany Puchar Krajowy OFM...

W zależności od tego, ilu graczy z Twojego kraju bierze aktualnie udział w rozgrywkach, liczba uczestników ulega zmianie. Wszystkie zespoły wyższej ligi biorą udział w rozgrywkach tego Pucharu. Poza tym z niższych lig losowane są pozostałe kluby. Dla klubów amatorskich każdorazowo losuje się zawodowe. Po wylosowaniu dla każdej drużyny zawodowej klubu amatorskiego, pozostałe losowanie odbywa się już tylko pomiędzy drużynami amatorskimi.

Mecze rozgrywane są w systemie pucharowym. Jeśli po 90 min. wciąż nie ma rozstrzygnięcia, gra się dogrywkę trwającą 2x15 min. Jeśli po dogrywce wciąż utrzymuje się remis, padają rzuty karne. Rzuty karne automatycznie wykonują najlepsi piłkarze z każdej drużyny!

Rundy odbywają się przez cały sezon.

Losowanie do następnej rundy za każdym razem odbywa się po zakończeniu meczu. Za każdą rundę uczestniczące w rozgrywkach drużyny otrzymują zapłatę za występ. Pieniądze są wypłacane za każdym razem po zakończeniu danego meczu. Premie możesz znaleźć w menu Finanse klikając na Puchar.

Ustawienie drużyny na rozgrywki pucharowe następuje osobno poprzez punkt w menu Drużyna --> Skład na mecz pucharowy! Wyniki, poszczególne pary zespołów oraz statystyki dotyczące rozgrywek pucharowych można znaleźć pod punktem w menu Puchar. Jeśli skład drużyny w ustalonym terminie meczu miałby jeszcze nie być do końca zakończony, to znaczy nie obejmowałby co najmniej 7 zawodników, wówczas mecz dla tej drużyny uchodzi za przegrany.

Oczywiście dla kibiców rozgrywki pucharowe są bardzo atrakcyjne! Dlatego nie przeszkadza im konieczność wydania na bilet kilku zł więcej. Im dalej dana drużyna zajdzie w rozgrywkach pucharowych, tym więcej kibiców ściąga na stadion! Inaczej niż w przypadku meczów ligowych i towarzyskich, wpływy są dzielone. 50% otrzymuje drużyna gości a 50% drużyna gospodarzy. Wysokość wpływów za bilety można sprawdzić pod Finanse w opcji Puchar.

Bilans kartek a więc także zawieszeń jest odrębny, a więc niezależny od bilansu w rozgrywkach ligowych. W przypadku czerwonej kartki zawieszenie wybierane jest w zależności od rodzaju faulu. W przypadku okazania kartki żółtej/czerwonej dany zawodnik musi pauzować w następnym meczu. Po 3 żółtej kartce w rozgrywkach pucharowych bieżącego sezonu zawodnik także musi pauzować w jednym meczu. W przypadku okazania kartki żółtej a następnie czerwonej, wówczas do ogólnego bilansu zaliczana jest tylko czerwona kartka, tzn. po meczu licznik dla żółtych kartek pozostaje niezmienny!

Zawodnicy, którzy podczas rozgrywek pucharowych zostali ukarani zawieszeniem, muszą odsiedzieć karę także podczas turnieju pucharowego. Innymi słowy: jeśli dany zawodnik lub też kilku zawodników zostanie ukarany zawieszeniem, wówczas swą karę musi odsiedzieć dopiero w następnym meczu swojego klubu, jeśli był przewidziany w podstawowym składzie. Jeśli klub odpadnie po 1. rundzie, to kara zawieszenia zostaje przeniesiona na inny najbliższy mecz.

Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry


5.8 FunCups – własne Puchary & Ligi bez konsekwencji na rozwój Twoich zawodników

FunCups to zawody pucharowe samodzielnie organizowane przez menedżerów OFM. Każdy menedżer OFM dzięki organizacji FunCup ma możliwość wzięcia udziału wraz ze swoją drużyną w szeregu samodzielnie zorganizowanych turniejach odbywających się poza oficjalnymi rozgrywkami ligowymi OFM a także ma możliwość przeprowadzenia swojego indywidualnego FunCup. Istnieje wiele indywidualnych możliwości ustawień, szereg różnych modułów, lukratywnych wygranych finansowych, pożądanych trofeów, różnych statystyk itd. To praktycznie kompletny „OFM w OFM“!

FunCups różnią się od innych meczy w OFM. Uczestnictwo w rozgrywkach FunCup nie ma żadnych konsekwencji dla wartości Twoich zawodników, dlatego nazywamy je też "FunCups". Nie ma tu żadnych punktów za doświadczenie dla Twoich zawodników, którzy nie tracą jednak także swojej świeżości. Nie ma też w przypadku tych rozgrywek żadnych wpływów za bilety. Ale uwaga: można tu zgarnąć naprawdę sporo atrakcyjnych nagród pieniężnych! Poza tym za każdy wygrany FunCup Twoja drużyna otrzyma wartościowe trofeum, które można zamieścić w witrynie pucharowej na stronie Twojego klubu! Twoje sukcesy podczas FunCup będą też uwiecznione na stronie i w historii klubu. Tak więc w przypadku FunCup chodzi zasadniczo o tytuł, trofea i nagrody pieniężne, a wszystko to przygotowuje i organizuje sam menedżer.

Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry


5.9 Mecze towarzyskie ("Friendlies")

Zawodników rezerwowych albo młodych piłkarzy najlepiej motywować poprzez częsty angaż w meczach towarzyskich. Poza tym już sama praktyka gry ma wpływ na rozwój poszczególnych zawodników i całej drużyny. Tutaj możesz zaproponować mecz towarzyski a przy tym ustawić potencjał Twojego przeciwnika. Jeśli oferujesz mecz, możesz dla swojego przeciwnika ustalić jakąś cenę. Jeśli oferujesz rozegranie meczu towarzyskiego, wówczas odbędzie się on na stadionie Twojego przeciwnika, który ostatecznie zachowuje wszelkie wpływy ze sprzedaży biletów, odliczając zapłatę za występ. Ustalona wcześniej cena zostanie automatycznie zaksięgowana na Twoim koncie! Możesz jednak skorzystać z różnych innych ofert, w tym z możliwości rozegrania spotkania na własnym boisku, wówczas to Ty przelewasz zapłatę za występ na konto Twojego przeciwnika. Ale uwaga: By zapobiec spekulacjom lub też zawyżonym, nieuczciwym płatnościom wprowadzono różne stawki cenowe.

Ponadto w punkcie menu "Zorganizowane mecze towarzyskie" możesz zapoznać się ze wszystkimi relacjami z przebiegu wcześniejszych meczy towarzyskich.

Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry


5.91 Statystyki

Zestaw liczb i statystyk pokazuje tu całą gamę ich zastosowania: według rangi i wielkości posortowano tu wszystkie najważniejsze i najbardziej interesujące dane: potencjał drużyny, zawodnicy, gaże członków zespołu, stadiony... korzystając z funkcji „szukaj” można pozyskać informacje na temat innych drużyn czy też poszczególnych zawodników.

top

6. Forum

Wymiana doświadczeń, porady, ale także śmieszne sytuacje podczas rozgrywek i pogawędki tworzą treść codziennych wydarzeń na Forum. Użytkownik może aktywnie uczestniczyć w komunikacji, udzielać dobrych porad albo też dzielić się propozycjami co do ulepszeń i o nich dyskutować. Kto chce się podzielić swoją frustracją z powodu zawalonego sezonu, znajdzie tu pocieszenie, ale także i pochwały za dobre osiągnięcia. Zasada Fair Play, obecna w całej grze, obowiązuje także tutaj: życzliwe formy komunikacji zostaną odwzajemnione przez innych uczestników Forum. Kto się więc trzyma reguł dobrego zachowania oraz czatyquetty, zyska tu więcej uwagi niż malkontenci i krzykacze.

System Forum podzielony jest na różne sekcje, które dotyczą bezpośrednio gry, teorii i taktyki albo też realnych wydarzeń ze świata sportowego.

Na marginesie jedna dobra rada: ze względu na żywy udział w Forum korzystanie z funkcji wyszukiwarki jest szczególnie istotne, tak by unikać dublowania tematów!

Poza tym możesz tu, podobnie jak w całej grze, poprzez skrzynkę pocztową skontaktować się bezpośrednio i prywatnie z każdym użytkownikiem!

top

7. Szkolenie juniorów

O tym, jak ważne jest wspieranie szkoleń juniorów, można się regularnie przekonać w realnym świecie piłkarskim. I tu nie jest inaczej: kto inwestuje w młodzież, w dłuższej perspektywie na tym zyskuje!

Dla każdego klubu szkolenie juniorów jest czynnikiem decydującym o jakości i ilości przyszłych talentów szkolonych na etapie młodzieżówki grupy A. Zależnie od wysokości kwoty finansowej, jaką menedżer inwestuje w swój zespół młodzieżowy, może on w trakcie sezonu przyjąć do składu zawodowego zespołu nawet kilku młodych zawodników.

Wymagane inwestycje są zależne od danej ligi, tzn. w 1. lidze potrzeba o wiele więcej inwestycji, niż w 2. lidze itd., za to w rozgrywkach wyższych lig zachodzi większe prawdopodobieństwo, że do Twojej drużyny trafi prawdziwy młody megatalent.

top

8. Sponsorzy

Ważnym źródłem Twoich wpływów w trakcie sezonu są środki finansowe od sponsora. Po dokonaniu rejestracji z początkiem sezonu możesz wybrać jedną z pięciu najbardziej odpowiadających Ci ofert. Okres obowiązywania umowy sponsoringowej kończy się wraz z zakończeniem ostatniej kolejki w sezonie.

Oprócz podstawowej kwoty za kolejkę otrzymujesz od swojego sponsora zastrzyk finansowy w formie premii za wygraną (wypłacana jest po każdym wygranym meczu ligowym – mecze towarzyskie lub w zawodach typu Cup nie uwzględniane są w premii pieniężnej!). Premia za zdobycie tytułu albo nagroda za utrzymanie się w danej klasie są wypłacane w ostatniej kolejce.

Możesz wybrać spośród pięciu sponsorów. Niektórzy z nich płacą Ci za daną kolejkę wysoką stawkę premii zasadniczej, która jest niezależna od przebiegu sezonu, za to są bardziej wstrzemięźliwi z wypłatą premii za zwycięstwo. Natomiast inni sponsorzy płacą raczej niską kwotę zasadniczą, jednak w przypadku zwycięstwa głębiej sięgają do własnej kieszeni. Inni darczyńcy stawiają raczej na utrzymanie się w klasie lub premię za zdobycie tytułu.
Tak więc nie ma czegoś takiego jak "lepszy" czy "gorszy" sponsor: wybór właściwego sponsora pozostaje wyłącznie w gestii każdego menedżera. Jeśli jesteś nieco ostrożny czy też masz wątpliwości co do pomyślnego przebiegu sezonu, wówczas wysoka kwota zasadnicza jest bardziej bezpiecznym źródłem wpływów. Jeśli jednak postawisz na zbyt wiele zwycięstw w trakcie sezonu, wówczas dzięki premiom za zwycięstwo masz wyższy zarobek. Kto woli raczej spokojniejsze rozpoczęcie sezonu, bo jego celem pozostaje skromne utrzymanie się w danej klasie rozgrywek, ten wybierze raczej sponsora z najwyższą premią wypłacaną właśnie za osiągnięcie takiego celu.

Przed wyborem sponsora najlepiej jest się rozglądnąć po innych drużynach. Co prawda nie dowiemy się, jakiego wybrały sponsora, ale można sobie nieco ułatwić pracę wyliczając stosunek zwycięstw do rozegranych meczy w trakcie sezonu, a tym samym łatwiej o pierwszą orientację na drodze do wyboru sponsora. Chodzi więc o czystą kwestię rachunkową, ściśle związaną ze strategią każdego z menedżerów.

top

9. Finanse

Kto postępuje roztropnie i sprytnie, ten ma nie tylko dobrą drużynę, ale i dysponuje solidnym zapleczem finansowym, które z kolei umożliwia stałe podnoszenie kwalifikacji kadry czy też odpowiednie utrzymanie bądź rozbudowę stadionu. Tak więc szczegółowo zestawiane są tu wpływy i wydatki a także przychody i straty przeszłych sezonów. A wszystkie te dane są bardzo istotne, na przykład chcąc otrzymać pożyczkę w banku, bowiem wysokość pożyczki zależy od zysków z poprzedniego sezonu. Im lepiej się gospodarowało swoimi środkami, tym większe zaufanie banku a w związku z tym stosowna do zaufania wysokość pożyczki. Pożyczka w pierwszym roku udziału w rozgrywkach wynosi 200.000 zł.

Ważne! Ten, kto źle pracuje i ma spory minus na koncie, nie jest wykluczony z gry. Każdy może tu robić takie długi, jakie tylko zechce. Musi jednak pamiętać o tym, że w sytuacji nadmiernego zadłużenia ciężko będzie zapewnić drużynie odpowiednie wsparcie... gdy długi są zbyt wysokie, wówczas nie można zrealizować inwestycji istotnych dla dalszego prosperowania klubu. Wszystko to utrudnia udział w grze.

top

10. Stadion

Wraz z początkiem gry Twoja drużyna ma do dyspozycji skromny stadion, który może pomieścić jedynie kilkuset fanów. Początki są więc raczej skromne, ale w trakcie gry masz możliwość stopniowej rozbudowy stadionu. Możesz poszerzyć liczbę miejsc na trybunach, zadaszyć część lub całość stadionu, w końcu do Twojej decyzji pozostaje kwestia, czy stadion ma być wyposażony w miejsca stojące czy siedzące. Prawdziwą atrakcją i magnesem dla publiczności okaże się w trakcie gry także samo otoczenie stadionu: dobry system oświetlenia stadionu lub nowoczesne tablice wyników są nie tylko atrakcyjne dla oka, lecz także nadają splendoru stadionowi i drużynie gospodarzy. Dzięki obecności ochrony publiczność zachowuje się bardziej powściągliwie i czuje się bardziej bezpieczna, dlatego chętniej odwiedza stadion. Ale czym byłby wielki stadion bez stosownego parkingu? Także w tej kwestii masz możliwość ciągłego ulepszania swojej oferty.

W przypadku meczów rozgrywanych na Twoim stadionie, w stosownej relacji z przebiegu gry albo w statystyce dotyczącej stadionu możesz sprawdzić, ilu widzów nabyło bilety na dany mecz. Możesz ustalać cenę biletów i dostosowywać ją w danym dniu rozgrywki do poziomu gry Twojego przeciwnika. Bo i tu obowiązuje zasada znana z prawdziwego piłkarskiego życia: atrakcyjni przeciwnicy i niskie ceny biletów przyciągają tłumy widzów, natomiast przeciwnicy raczej słabi lub tylko przeciętni w zestawieniu z horrendalnie wysokimi cenami biletów działają na fanów piłki raczej odstraszająco. Chodzi więc o to, by znaleźć właściwe wyczucie, dzięki któremu przyciągniesz swoich fanów i utrzymasz ich w dobrych nastrojach. Bo nawet najlepsza drużyna piłkarska świata, nieważne, czy realna czy tylko wirtualna, nie może na dłuższą metę przetrwać bez fanów.

Z zasady zachodzi następująca prawidłowość: prace mające na celu przebudowę i modernizację stadionu drogo kosztują i szczególnie w przypadku graczy początkujących powodują odczuwalne koszty. Dlatego wszelkie przebudowy należy dobrze przemyśleć i przede wszystkim dopasować do aktualnej sytuacji drużyny: jeśli będzie ona tylko przeciętna, nie wspominając już o ewentualności słabej formy, to oczywiście nigdy nie uda jej się zapełnić nawet dużego, nowoczesnego i drogiego stadionu! Poza tym każdy duży stadion wymaga bieżących przeglądów technicznych, które mogą wypalić wielkie dziury w budżetach mniejszych klubów.

Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry

top

11. Mecz

Dobry menedżer OFM musi być także dobrym trenerem. Właściwe ustawienie zawodników na boisku musi być zsynchronizowane z danym systemem gry a drużyna musi wkroczyć na murawę mając pewność co do wyboru najlepszej możliwej taktyki. Piłkarze zawodowi są co prawda wszechstronni, jednak najlepiej czują się na własnych pozycjach. Jak w prawdziwej piłce nożnej, tak i tu brak ogólnie obowiązującej reguły: każdy trener uważa swoją taktykę i strategię za najlepszą (i ma zresztą rację!). Podczas gdy fani Trappatoniego stawiają na zwartą obronę jako główny punkt ciężkości drużyny, to inni stawiają wszystko na szalony atak przypominający brazylijską burzę. Jednak nie sam wybór taktyki i systemu decyduje o wyniku meczu. Chodzi raczej o zgranie wszystkich cech indywidualnych a także zespołowych, bowiem to one mają ostateczny wpływ na przebieg spotkania.

Komputer podlicza jakości poszczególnych drużyn, punktuje poszczególne akcje i sumuje całość w ostateczny wynik. Zasadniczo silna drużyna ma zdecydowanie więcej atatutów niż drużyna słaba. Jednak w historii piłki nożnej nie jeden cud już się wydarzył: nierzadko silna drużyna nie docenia rzekomo słabszego przeciwnika i osiąga niebezpiecznie słaby wynik lub też, co jednak zdarza się raczej rzadko, na końcu okazuje się przegranym zespołem.

Relacja z przebiegu gry jest streszczeniem każdego meczu i oprócz najważniejszych akcji zawiera także statystykę co do okazanych graczom żółtych i czerwonych kartek. Także i w tym wypadku wszystko odbywa się w myśl zasady przypadku... Jeśli któryś z zawodników zostanie usunięty z boiska, wówczas gracz ten jest zawieszony na jeden lub też kilka meczy. Także każda piąta żółta kartka prowadzi do przymusowej przerwy zawodnika w rozgrywkach. W punkcie Menu "Zespół" pod rubryką "Zawodnicy Statystyka" możesz sprawdzić, ile kartek otrzymali do tej pory Twoi zawodnicy. Zresztą wraz z końcem sezonu wszystkie żółte i czerwone kartki są anulowane, tak że w nowym sezonie każdy zawodnik rozpoczyna grę ze stanem zerowym!

Rozgrywki ligowe trwają regulaminowe 2 x 45 minut. W rozgrywkach decydujących w rodzaju zawodów Cup lub, w zależności od wybranego ustawienia, w meczach towarzyskich zdarzają się również dogrywki i rzuty karne.

Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry

top

12. Doświadczenie i trening

W trakcie sezonu zawodnicy zyskują lub tracą na doświadczeniu i umiejętnościach (punkty za doświadczenie i trening). Wpływ na to mają nie tylko oficjalne rozgrywki ligowe i pucharowe, lecz także mecze towarzyskie, udział w turniejach, zajęciach treningowych lub w obozie treningowym. W grze szczególne znaczenie ma więc zestawienie: jeśli słabi zawodnicy trafią na silną drużynę, wówczas częste unikanie pojedynków prowadzi do utraty punktów za doświadczenie. Podobnie zbyt częste rozgrywki oraz wiele zajęć treningowych realizowanych przez zawodników powoduje zmęczenie i podwyższa w związku z tym ryzyko kontuzji. Dlatego tak ważne jest zachowanie właściwej równowagi. Czasem zwolnienie z treningu może u niektórych zawodników poczynić cuda a odpoczynek pozwoli im odnaleźć nową świeżość i motywację do gry.

Im wyższe są punkty za doświadczenie i trening, tym wyższe są także te punkty, które są podstawą do obliczania klasyfikacji poszczególnych zawodników.

Mała rada: Dla rozwoju poszczególnych graczy i całej drużyny ważna jest zrównoważona strategia zbierania doświadczeń za grę i treningi. Wprawdzie dobrzy i doświadczeni zawodnicy stanowią dobrą hipotekę w kontekście sukcesu podczas rozgrywek, jednak w dłuższej perspektywie istotne jest także zaangażowanie młodych graczy. To właśnie oni najszybciej się uczą, jak w zespole dzięki bardziej dojrzałym zawodnikom najlepiej zbierać potrzebne doświadczenie.

Możesz wyznaczyć przebieg treningu Twojego zespołu, ustawić priorytety a tym samym kształtować drużynę. Im starszy zawodnik, tym trudniej osiągnąć poprawę jego formy czy też poszczególnych umiejętności. Młodsi zawodnicy są w tym względzie bardziej otwarci i zdolni do uczenia się, dlatego robią szybkie postępy, szczególnie wtedy gdy biorą udział w turniejach krajowych i międzynarodowych lub też wyjeżdżają na krajowe lub międzynarodowe zgrupowania w obozach treningowych.


Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry

top

13. Transfer + drużyna

Zawodników możesz pozyskać za darmo na rynku amatorskim (o ile kadra nie przekracza liczby 26 piłkarzy), albo kupić poprzez aukcje na rynku transferów. Rynek transferów czynny jest przez cały sezon i dostępny w każdej chwili. Za pomocą funkcji wyboru możesz znaleźć interesującego cię zawodnika i natychmiast wziąć udział w licytacji. Jeśli przelicytujesz ofertę poprzednika, wówczas jego kolejna możliwa oferta ukaże się jako + 1 zł.

Teraz kolejne zainteresowane osoby muszą przebić twoją ofertę. Oto przykład: zawodnik Diego Maradona został wystawiony na rynek przez swojego trenera, który ustalił jego cenę na 15.000 zł. Menedżer A oferuje 50.000 zł. W tym momencie jako cena aukcyjna figuruje kwota 15.001 zł. Menedżer B musi więc tak długo przebijać aktualną ofertę, by przelicytować ofertę menedżera A. Koniec aukcji następuje zawsze po upływie siódmego tygodnia rano. Więcej informacji dotyczących dokładnej godziny zakończenia aukcji znajdziesz na forum OFM.

W każdym momencie można pozyskać nowych zawodników do drużyny. Liczna kadra przynosi korzyści, jednak na dłuższą metę jest kosztowna, a wielu zawodnikom uniemożliwia rozwój i podnoszenie umiejętności.

W rubryce "Transfer", w zakładce menu "Oferty" możesz wystawiać na sprzedaż zawodników ze swojej kadry. Zawodnik pozostaje na liście transferowej przez okres od 3 do 7 kolejek. Możesz przy tym ustalić cenę wywoławczą zawodnika. Jeśli po upływie wyznaczonego terminu nie znajdzie się żadna zainteresowana kupnem osoba lub nabywca, wówczas zawodnik automatycznie pozostaje w twojej kadrze. Przy okazji, znajdujący się na rynku transferów zawodnik może brać udział w meczach. W każdej chwili możesz go też wycofać z rynku, o ile nikt nie złożył stosownej oferty. Nie można wystawić na rynek zawodników, których kontrakt jest krótszy, niż okres trwania oferty, oraz którzy skończyli 36 lat.

Pod koniec sezonu, zależnie od inwestycji, dzięki systemowi szkolenia młodzików, dobrzy zawodnicy młodszego pokolenia mogą trafić do zespołu (por. Punkt 7. Szkolenie młodzieży)

Uwaga: Każdy zawodnik może zmienić klub tylko 1 raz w sezonie!


Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry

top

14. Ligi

Liga dzieli się na następujące sektory:

Ekstraklasa, 18 zespołów, 4 pozycje spadkowe
1. liga - 2 Okręgi z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
2. liga zachodnia - 4 Okręgi z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
2. liga wschodnia - 8 Okręgów z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
3. liga - 16 Okręgów z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
Liga regionalna - 32 Okręgi z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
Liga klubowa - 64 Okręgi z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
1. liga okręgowa - 128 Okręgi z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
1. klasa okręgowa - 256 Okręgów z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
2. liga okręgowa - 512 Okręgów z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
2. klasa okręgowa - 1024 Okręgi z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu i 4 pozycjami spadkowymi
Liga Gminna – maks. 2048 Okręgów z każdorazowo 18 zespołami z 2 pozycjami awansu

W każdej lidze rozgrywane są rundy jesienne i wiosenne w trakcie 34 dni rozgrywek. Po zakończeniu sezonu mamy do czynienia z 0. kolejką, która jest zatem wolna od rozgrywek. Ostatnie cztery drużyny w każdej grupie spadają do niższej ligi (z wyjątkiem Ligi Gminnej). Lider tabeli oraz wicelider awansują. W przypadku spadku drużyn z wyższych lig szansę na awans mają także drużyny, które uplasowały się na trzecim i czwartym miejscu w tabeli wzgl. 15 lub 16 uplasowanych utrzymuje daną klasę.

Dane miejsce w tabeli oblicza się według następujących kryteriów:
1. Punkty
2. Bilans bramek
3. Liczba strzelonych bramek

top

15. Fairplay & zasady zachowania

1. Kierując się zasadami fair play, w przypadku naruszenia stosownych reguł zachowania lub niepozostawiającej wątpliwości podstawy dowodowej odnośnie oszustwa menedżerowie będą usuwani z udziału w grze bez wcześniejszego ostrzeżenia. Wielokrotne konta są natychmiast usuwane. Administratorzy nie są zobowiązani do uzasadnienia swoich decyzji, które podejmują w charakterze najwyższej instancji.

2. Wszystkie podane przy rejestracji dane muszą być zgodne z prawdą.

3. Zespół moderatorów OFM zastrzega sobie prawo do wykluczenia z gry uczestników bez konieczności podania przyczyn.

4. Próby oszustw mogą zostać ukarane oraz prowadzić do wykluczenia menedżera z gry. Menedżer nie jest uprawniony do korzystania z mechanizmów, narzędzi, oprogramowania oraz innych skryptów portalu gry. Poza tym zawodnikowi nie wolno podjąć żadnych kroków, które w konsekwencji prowadziłyby do nadmiernego obciążenia infrastruktury. Zabrania się jakiejkolwiek ingerencji w grę, która może zakłócić jej przebieg.

5. W szczególności zabrania się korzystania z jakichkolwiek stron OFM, wykorzystując programy inne, niż przeglądarki internetowe. Dotyczy to przede wszystkim tzw. botów.

6. Jeśli pod koniec sezonu menedżer nie ma w swojej kadrze żadnych zawodników, wówczas dane dotyczące jego gry są automatycznie usuwane!

7. Menedżer ponosi wyłączą odpowiedzialność za własne dane oraz za hasła dostępu, jak również odpowiada za wszystkie działania dokonywane w ramach swojego konta. Gracz oświadcza, że w przypadku świadomego czy nieświadomego dostępu osób trzecich do jego danych, ponosi pełną odpowiedzialność za wszelkie działania oraz za wszelkie formy nadużyć. Za wszelkie działania graczy nieletnich odpowiadają rodzice lub prawni opiekunowie gracza. Gracz w każdej chwili ma prawo do zmiany hasła dostępu.

8. Każdy menedżer zobowiązany jest do przestrzegania reguł zachowania się w internecie. Zespół moderatorów OFM ma prawo do podjęcia kroków według własnego uznania, w tym do całkowitej blokady konta, a w przypadku szczególnie ciężkiego naruszenia obowiązujących zasad nawet do podjęcia dalej idących kroków prawnych. Gracz akceptuje zasadę arbitralności po stronie administratora i oświadcza, że postrzega ją jako neutralną instancję będącą nieodłącznym elementem gry i wyposażoną w instrumenty parasądowe.

9. Bez jednoznacznej zgody ze strony administratora konta, w żadnym wypadku nie wolno sprzedawać kont w zamian za środki pieniężne bądź inne korzyści materialne.

10. Zespół moderatorów OFM nigdy nie zażąda od gracza ujawnienia jego osobistych haseł dostępu. Jeśli menedżer otrzyma tego typu prośbę, powinien przyjąć, iż nie ma ono charakteru oficjalnego i je zignorować.

11. Menedżer powinien otwierać stronę z grą tylko poprzez oficjalną ścieżkę dostępu strony. Użytkowanie wszystkich innych odsłon umożliwiających dostęp do gry następuje na wyłączną odpowiedzialność gracza.

12. Menedżer oświadcza, że w przypadku rozmów i informacji wymienianych podczas gry, na forum lub też na oficjalnym czacie gracz nie ma żadnych praw do zachowania prywatności, oraz że zespół moderatorów OFM ma prawo do zapisania całości komunikatów w celu poddania ich ewentualnej analizie. Tak uzyskane dane będą wykorzystywane tylko w celu zachowania reguł oraz obowiązujących przepisów prawnych, natomiast w żadnym razie nie będą one przesyłane osobom trzecim!

13. Aby korzystać z gry OFM, menedżer musi posiadać osobisty numer IP, który jest przypisany tylko do niego. Jeśli ten warunek nie zostanie spełniony, wówczas gracz musi liczyć się z blokadą, jaką system zastosuje w sposób automatyczny z powodu (podejrzenia dotyczącego) używania wielu kont. Wyjątek zachodzi tylko w przypadku, gdy większa liczba graczy chce użytkować grę z tego samego adresu IP (np. krewni, znajomi ze szkoły/firmy...). Wówczas należy zgłosić ten fakt administratorowi!

14. Zespół moderatorów OFM zobowiązuje się do udzielenia odpowiedzi na ewentualne uwagi i prośby, a także na wszelkie zapytania o charakterze prawnym, jednak bez zobowiązań co do terminu odpowiedzi. To samo dotyczy pytań odnośnie likwidacji kont.

15. Ze względu na fakt, iż gra OFM znajduje się nadal w fazie rozwoju, nie można wykluczyć występowania pewnych błędów (bugów). Udział w grze służy także wynajdywaniu takich niedociągnięć. Jeśli ktoś znajdzie błąd, wówczas fakt taki NALEŻY zgłosić. Na forum istnieje w tym celu specjalne podforum "Bugs" ("Błędy"). Kto świadomie wykorzystuje występujące w grze błędy, musi liczyć się z sankcjami. Kto w sposób nieświadomy otrzymał jakikolwiek przywilej wynikający z istniejących błędów, zobowiązany jest taki fakt zgłosić, w przeciwnym razie zostanie to zinterpretowane jako świadome wykorzystywanie błędów i także ukarane.

16. Minimalny wiek wymagany do użytkowania gry OFM to 12 lat!

17. Fałszowanie, imitowanie imion/nazw współpracowników gry OFM (administratorów, moderatorów, pracowników pomocy...) jest zabronione i będzie srogo karane! Karze podlega także wszelka próba wprowadzenia w błąd.

18. Wszelkie dane dotyczące gry oraz graczy są własnością OFM oraz skripterów.

Więcej na ten temat w OFM-Forum: Faq, Pytania do gry

top

16. Dodatkowe reguły obowiązujące na Forum

1. Dodatkowe reguły dotyczące Forum odnoszą się oczywiście także do czatu, ale szczególnie obowiązują one na Forum.

2. Nie dopuszcza się używania podwójnych postów, zwłaszcza jeśli wpisy dokonywane są w ciągu 24 godzin.

3. Spamy są niepożądane, poza specjalnie oznaczonym do tego celu miescu na Forum (OFF-Topic).

4. Niemile widzianym jest stosowanie antyreklamy w tematach innych graczy.

5. Publikowanie wiadomości prywatnych jest dozwolone jedynie wówczas, gdy zgodę na to wyrazili zarówno ich nadawca jak i odbiorca. Wpisy, które naruszają warunki korzystania z Forum, można przesłać administratorowi.

top

17. Premium-Features

Dodatkowo do darmowej gry istnieje możliwość zamówienia kolejnych funkcji OFM Premium zapewniających korzystanie z fantastycznego pakietu dodatkowych opcji. Te rozszerzone opcje zapewniają Ci jeszcze więcej emocjonujących chwil, funkcji i komfortu w obsłudze.

Zakupując funkcje OFM Premium każdy menedżer może wesprzeć utrzymanie funkcjonowania gry i naszej codziennej pracy na rzecz dalszego rozwoju – a jako podziękowanie otrzymuje od nas jeszcze niespodziankę!

top

18. Warunki użytkowania/Regulamin ogólny

Regulamin | Oświadczenie o przetwarzaniu danych osobowych

top

19. Pedagogiczna wartość gry OFM

Zgodnie z niektórymi poglądami zarówno gry komputerowe jak i gry internetowe mogą mieć negatywny wpływ na użytkowników, nie jest więc wykluczony wpływ pozytywny. OFM nie ma źle wpływać na menedżerów, wprost przeciwnie! Na przykład zaprzyjaźnienie się z możliwie wieloma menedżerami służy poniesieniu ambicji gracza. Dzięki zarządzaniu drużyną menedżer uczy się obchodzić z pieniędzmi, zarabiać je, zarządzać nimi i je sensownie wydawać. Ostatecznie liczy się pozytywny bilans i osiągnięcie wyznaczonych sobie celów. Jednak głównym celem programistów było i jest zapewnienie wszystkim graczom wzgl. menedżerom dobrej zabawy!

top